Ще відносно нещодавно ресторанний етикет був зведенням непорушних правил. Відступати від них вважалося моветоном. Однак часи змінюються, а разом з ними і етикет. Про те, що тепер можна з того, що раніше було не можна, «ФАКТАМ» розповіла відомий ресторанний експерт Марина Гладка.
- З кожним роком ресторанний етикет стає демократичнішим, - розповідає Марина Гладка. - Наприклад, раніше вважалося: червоне вино слід подавати до м'яса, біле - до риби. Сьогодні це правило вже неактуальне. Важливим є те, що подобається особисто вам. До того ж справжні гурмани знають, що не кожне біле вино підійде до риби, як і не всяке червоне - до м'яса. Важливо, щоб смак страви і вина не змінювався від взаємного впливу. Грають роль і особисті переваги. Хтось любить гостре, хтось вважає за краще кислинку. Існує цілий напрям - фудпейрінг - про поєднання їжі та напоїв.
До слова, сьогодні в ресторан можна приходити зі своїм улюбленим вином, якщо в закладі є послуга cork fee - відкупорювання пляшки за певну плату. За кордоном цей сервіс існує давно. Хтось із гостей віддає перевагу вину зі свого виноробного регіону, у когось є улюблене. У будь-якому випадку ця послуга обійдеться дешевше, ніж покупка вина в ресторані.
- Треба взяти на замітку. Читала, що нещодавно за кордоном вигадали виделку зі спеціальною насадкою для вимачання соусу.
- До вимачання соусу в тарілці стали ставитися лояльно. Раніше це вважалося верхом невихованості. Щоправда, бажано вимачати соус шматочком хліба за допомогою виделки. Соус - найсмачніше, і втрачати його ніхто не хоче. Але при цьому важливо їсти так, щоб не викликати негативних емоцій у присутніх.
* Сьогодні до вимачання соусу в тарілці стали ставитися лояльно
- Пригадується випадок, як в одному ресторані відвідувач за столиком біля входу їв настільки непривабливо, що на це не можна було дивитися. Він їв пасту з такою швидкістю, ніби за ним гналися вовки. Я навіть подумала, що, можливо, це безпритульний, який не тримав у роті крихти кілька діб. Яке ж було моє здивування, коли через кілька хвилин я раптом зрозуміла, що віртуозно граючий у залі музикант і той гість за столом - одна і та ж людина ...
- Можливо, він дуже поспішав або був занурений у світ музики. Однак, як би не було, людина завжди повинна пам'ятати про оточуючих.
- Багато хто до цих пір косо дивиться на тих, хто просить офіціанта упакувати їжу що залишилася для того, щоб взяти її додому.
- У колишні часи подібне вважалося моветоном, а сьогодні така послуга у порядку речей. Пов'язано це насамперед з нинішнім ритмом життя. Люди не завжди встигають готувати вдома. У всіх ресторанах зараз є одноразові контейнери, в яких гість може забрати їжу з собою. Більш того, у багатьох ресторанах пропонують продукцію на продаж. Це може бути консервація, сир, хамон, кондитерські вироби, вина. Ресторани пропонують доставку їжі додому або в офіс, що дуже зручно.
* Забирати їжу з ресторану додому цілком припустимо
- Раніше і вхід з домашніми улюбленцями в ресторани був заборонений.
- А зараз таких закладів, куди пускають з котом або собакою, чимало. Якщо присутність домашніх тварин в концепції закладу, їх тут і погодують.
* В деякі ресторани вхід з собачкою або котом НЕ заборонено. Їх там навіть погодують
- До речі, ніколи не було і такого, щоб людина готувала сама собі їжу в ресторані.
- Сьогодні страви-конструктори у багатьох закладах у порядку речей. Перед вами інгредієнти, а ви додаєте в свій салат лише те, що бажаєте, і в тій кількості, яка вам подобається.
- Гості платять чималі гроші, щоб під керівництвом іменитого шеф-кухаря приготувати якусь страву, а потім її їдять.
- Дуже популярні і майстер-класи для дітей. Новим віянням в ресторанах стає відкрита кухня, коли гість спостерігає, що і як для нього готують. Столик, який розташовується ближче всього до відкритої кухні, можна порівняти з кращою ложею в театрі. До речі, цілком допустимо замовити блюдо, якого немає в меню. Якщо ви попросите підсмажити картопельку чи зробити яєчню, як правило, вам не відмовлять.
- Буває, бажаєте в ресторані спробувати кілька страв. Чи припустимо попросити принести салат і дві порожні тарілки?
- Звичайно. Якщо ви бажаєте поділити порцію супу на двох, краще, якщо це зробить офіціант на кухні. У залі ресторану подібні маніпуляції все-таки не зовсім доречні.
- Шкода, що меню сніданків діє, як правило, лише до полудня. І, наприклад, сирники потім вже не замовити.
- У деяких ресторанах замовити страви з меню сніданків можна в будь-який час, і це теж нові правила етикету. Кілька років тому в Ізраїлі, куди злітаються туристи з усього світу, а значить, з різних часових поясів, був придуманий ресторан, що спеціалізується виключно на сніданках. 24 години на добу там подають: омлет, тости, тонкі млинці з начинками, вівсянку, сирники ... Ідея так всім сподобалася, що зараз це мережа ресторанів, популярна у всьому світі.
- Трапляється, що ви ще не закінчили трапезу, а офіціант норовить віднести вашу тарілку.
- Раніше про закінчення обіду свідчили схрещені виделка та ніж, зараз цей знак вже пішов в минуле. Якщо ви завершили трапезу, покладіть виделку та ніж паралельно один одному.
* Згідно з новому ресторанному етикету, якщо ви завершили трапезу, покладіть виделку та ніж паралельно
- Чи можна в ресторан на курорті приходити в шортах?
- Так, людина на відпочинку, і цим багато пояснюється. Як я вже зазначила, правила стають більш демократичними.
- Що сьогодні вважається в ресторанному етикеті поганим тоном?
- Довго говорити за столом по телефону. Якщо вам зателефонували, дайте відповідь, але бесіда не повинна займати більше п'яти хвилин. Краще, щоб телефон лежав не на столі, а у вашій сумці.
Фото з альбому Марини Гладкої
Ілюстрації Марини Гладкої
Джерело: fakty.ua